fredag 8. august 2014

Hardangervidda på tvers, Del 1

Dag 1 og 2


Hvordan begynte det egentlig?

Det startet vel en eller annen dag i vinter. Jeg satt på PC`n og så på kartet på UT.no. 
Det er så mange steder jeg har lyst til å gå! Egentlig, startet jeg med å se på Blefjell. Jeg har lenge hatt lyst på en lengre tur her. Fra Blefjell kan man også gå til Hardangervidda. 
Det hadde jo vært morsomt å tatt med seg! 
Så begynte moroa. Turen ble planlagt, over Blefjell, og til slutt over hele Hardangervidda. 
Dette ville ta ca 3-4 uker. Kart ble kjøpt inn, og alt var klappet og klart. 
Sommerferien kom, og det gjorde desverre sykdommen også. 
Først lå jeg rett ut med en betent setemuskel, også kom influensaen. 
Da gikk tida jeg hadde til rådighet for å gjennomføre hele turen. 
Plan B. Da går jeg "bare" over Hardangervidda. Litt nederlag og ikke gjøre som planlagt, men jeg hadde ikke rukket tilbake til jobb dersom jeg skulle gått hele turen. 
Blefjell fikk heller vente til neste langtur! 

Streken er ikke helt nøyaktig, men det er sånn ca der jeg gikk

Dag 1

En god start!

 Etter en ukes tid med pakke-kaos, var endelig dagen her. Tid for eventyr!! 


 Mamma var med på første halvdel av turen. 
Mamma og kjæresten (som var innleid sjafør for anledningen) kom å hentet meg hjemme i elleve tida.
 Treig som jeg er, fikk vi ikke kommet oss avgårde før nærmere tolv. 
Med fullpakket bil og godt humør, satte vi kursen mot Imingfjell Turistheim. 
På veien spiste vi en utrolig god viltburger. Greit å kose seg mens man kan! Det blir en stund til neste gang ;)


Vi kom frem til Imingfjell i seineste laget, fem halv seks tida.
 Det var litt regn i lufta, men temperaturen var deilig. 
Herlig å komme seg litt vekk fra varmen som har vært hjemme! 
Vi var enige om å gå så langt vi orket før det ble mørkt. Greit å få en god start! 
Jeg startet med 25 kg i sekken, mens muttern hadde 14 kg. 
Noen fordeler skal det være å ikke krysse hele vidda! 
Med de orange, flotte regntrekkene fra Helsport var det også lite sansynlig at vi kom til å gå ubemerket i fjellet.... ;) 

Hadebra sivilisasjon! Ses om en uke! 

Vi gikk langs Søre Nordmannslepa, en umerket sti langs Sønstevatn.
Her ser du Imingfjell Turistheim og Sønstevatn i det fjerme.


Stien vi fulgte ble etterhvert borte. Det var tydelig at denne ruta ikke var mye brukt!
Det ble også mye knehøyt kratt. Etter å ha baska oss gjennom det en stund, 
fant vi ut at vi likegodt gikk ned i Imingdalen og fulgte en traktorvei det siste stykket. 



Vi kom frem til turens første leirplass i 23 tida. 
Det ble Nedre Afdalstjønne, en fin plass med deilig mose å sove på. :)
 Vi sa oss fornøyd med å ha unnagjort 13 km første dagen. 

Første etappe:
Sandbu, ved Imingfjell Turistheim til Nedre Afdalstjønne
Distanse: ca 13 km
Kartblad:  Imingen - Uvdal 1:50 000



Dag 2

- En flott og slitsom dag, med litt drama



Vi våknet opp til en grå dag, med ganske mye vind. Heldigvis! Den holder tross alt myggen borte. 
Vi startet fra Nedre Afdalstjønne i 10 tida, 
og i dag gikk marsjen i retning Mårbu. 


Her ser du Nedre Afdalstjønne, med Sønstevatn i bakgrunnen. Vi hadde leirplassen på høyre side av vannet.


Ingen tur uten utfordringer! 
Vi hadde ikke gått langt denne dagen, før en veps
krasjet rett under øyet mitt. Den rakk å stikke også selvfølgelig. 
Det førte til et nydelig utseende. Heldigvis hadde jeg ikke 
med noe speil, så jeg ante ikke hvor ille det så ut før jeg kom hjem å så bildene.. 
Skjønner hvorfor de vi møtte glante litt rart på meg! :) 


Smiiiile!! Litt hovent øye bare! Jeg skjønner hvorfor jeg hater veps... 
Det var fine stier hele veien. Vi møtte kansje to tre stykker i løpet av denne etappen. 
 Tid for lunsjpause! :)
Da var det alltid lufting av bein og en times pust i bakken. 
Underveis tok vi også mindre pauser. Vi gikk i 50 minutter, også hadde vi 5 - 10 minutters nøttepause.
Det innebærer av med sekken, av med skoa og spise et par never nøtteblanding. 
Dette gjør susen! Da orker man å gå i mange timer, i tillegg til at det er ganske effektivt. 
Ellers, er det fort gjort at man tar mange små stopp ofte når man begynner å bli sliten. 


Her ser du Mårbu i det fjerne. Vi gikk rett forbi, og satte kursen videre mot turens andre leirplass, retning Lågaros (neste turisthytte)

Etterhvert, begynte utssendet heldigvis å normalisere seg

Her ser du mot Mårtjønne, og Mårbu turisthytte

Etter mang en kilometer, var det godt å endelig komme frem til leir nr2.
Her var det virkelig nydelig!!
Vi gikk til utoset av Hettefjorden. 
Slitne som vi var ble ikke fiskestanga dratt fram.
Det er nesten litt flaut, men vi hadde med oss mye god mat,
 så fristelsen ble for stor til å bare slappe av! :)

Kan man ha det noe bedre??


Andre etappe:
Fra Nedre Afdalstjønne, forbi Mårbu til Hettefjorden
Distanse: ca. 22 km 
Kartblad: Imingen - Uvdal 1:50 000 og Rauhelleren 1:50 000




Beklager rar musikk i videoen.. Men Premiere Elements har ikke så mange kule låtvalg! ;)


Fortsettelse følger! 











2 kommentarer:

  1. Fin blogg du har. Nyttig og lese om turene dine i skog og mark ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! :) Det er bra du synes det er interessant. Ha en fin dag videre! :)

      Slett

Tusen takk for din kommentar!